Cultura coachingului si feedback-ului in organizatie


De Madi Radulescu si Rodica Obancea

Imagineaza-ti ca este dimineata si te pregatesti sa pleci la munca.

Esti relaxat, bucuros, deoarece stii ca te asteapta o zi cu multe provocari, insa mai stii ca ai alaturi de o echipa frumoasa. Ajungi la sediul companiei in care activezi si pana la biroul tau, ai zambit si salutat pe toata lumea, chiar daca pe unii poate nu ii cunosti. Inca. Ti-ai organizat agenda in asa fel incat ai timp sa bei o cafea cu colegii tai de echipa, sa va aliniati pentru ceea ce veti face impreuna in ziua respectiva. Schimbul de idei cu colegii este sincer, si tu si ei impartasiti din sarcinile si provocarile cu care va confruntati. La unele nu aveti solutii, insa sunteti deschis la idei. Hotarati sa va concentrati timp de 2 ore, impreuna, pe un proiect foarte important. Veti avea cateva aspecte finalizate cu bine pana la sedinta de department. Munciti cu atentie, fara sa va intrerupeti, la sarcina respectiva. Cu 30 de minute inainte de inceperea sedintei, va pregatiti ideile si statusul. Luati o pauza si faceti cativa pasi in aer liber, impreuna cu un coleg din alt departament. Sedinta incepe cu o nota energica, sunt expuse situatiile din agenda si toata lumea contribuie cu idei. Unii aduc pe masa si sentimentele lor, legate de proiectele respective. Asculti ce spun colegii tai si simti ca sunteti intr-un blocaj: va invartiti in jurul situatiei, fara a avea o solutie. Impartasesti acest lucru colegilor tai si le propui o idee neobisnuita… toata lumea rade …Cine stie ce ar putea iesi de aici?

 

Imagineaza-ti ca acest mod de a actiona in organizatie este posibil. Ar presupune o comunicare fluida, autentica intre toti cei angrenati. Ar prespune o cultura a feedback-ului si a coachingului.

Coachingul este un dialog care are ca scop maximizarea potentialului fiecarui participant individual sau colectiv. A crea o cultura in care potentialul organizatiei de a invata din ce in ce mai mult si de a  performa din ce in ce mai bine, a devenit realitate pentru unele companii sau este o idee pe care o exploreaza, altele.

Daca acesta este o tema pentru care si tu cauti solutii sau te tenteaza sa o explorezi, te invitam sa raspunzi si sa reflectezi la ce au raspuns si altii, la 3 intrebari cheie:

  • Care este pentru tine semnificatia reusitei de a aduce feedbackul si coachingul in activitatea de zi cu zi?
  • Care sunt procesele organizationale in care poti orienta fundamental abordarea catre coaching si feedback pentru a avea cele mai mari beneficii?
  • Care sunt cateva actiuni simple pe care le poti face pentru a aduce coachingul si feedbackul activitatea de zi cu zi?

Trei intrebari pe care le-am supus dezbaterii in cea de a treia intalnire a Comunitatii Liderilor Inspirati. 21 de lideri din diverse organizatii au raspuns invitatiei si au generat cateva idei simple, pragmatice, idei venite din practica. Iata cateva concluzii:

  1. Cultura coachingului si a feedbackului nu apare peste noapte, creste subtil, dar poate conduce la efecte pe care companiile le gasesc spectaculoase: inovatia, iesirea din falsitate si cresterea nivelului de autenticitate, empowerment real, rapiditatea in decizii.
  2. Toate procesele din companie beneficiaza de o astfel de cultura, deci nu putem afirma …”la noi e altfel, la noi nu se potrivste!”. La o simpla trecere in revista a proceselor care ar beneficia de un mod de lucru in care feedbackul si preocuparea catre invatare si evolutie ar face diferenta, am ajuns la concluzia ca raspunsul este…in toate procesele organizationale. Rolul managerului la orice nivel se transforma astfel din coordonator si organizator in partener de invatare si, in consecinta, investitia de baza in leaderi ar trebui sa mearga in zona consolidarii intelegerii si abilitatilor lor legate de procese de invatare, interactiune sociala si castigare a increderii.
  3. Lucrurile mici fac diferenta! In companiile care au incercat si reusit progrese in cultivarea feedbackului si coachingului ca facand parte din viata de zi cu zi, leaderii fac lucruri simple dar in mod consecvent:
    • Cafeaua de dimineata, sursa inepuizabila de a avea acces in mod personal si relaxat la cel care te conduce, posibilitatea de a pune intrebari si de a primi raspunsuri ca de la un “prieten”…rupe bariere in comunicare si determina discutia situatiilor importante, de schimbare, intr-o maniera apropiata.
    • Schimbarea locului la masa de sedinta. Cu totii avem scaunul preferat, locul in care revenim constant, exista „locul sefului”. Simpla rotatie pe acest loc schimba perspectiva, ofera posibilitatea de a simti responsabilitatea, vulnerabilizeaza si umanizeaza relatia facand parteneriatul posibil.
    • 7 zile numai feedback pozitiv – saptamana recunoasterii. O modalitate simpla de a declansa mecanismele de feedback si de a invita sa cream si sa oferim feedback. Mentinut pe o platforma pozitiva, feedbackul corectiv va fi mult mai usor acceptat si elementul de coaching, de invatare pe care il adauga leaderul se va adauga in mod natural.

 

Comunitatea leaderilor inspirati isi propune consolidarea unei platforme de contributie si impartasire, invatarea din experienta celor care reusesc sau sunt inca pe drumul reusitelor pentru un leadership autentic in mediul de afaceri si in societatea romaneasca.