Leadershipul colectiv sau de la puterea unei singure minti la puterea mai multor minti


de Rodica Obancea

Traim intr-un mediu de afaceri complex, intr-o economie globala, in care bataliile pentru costuri si performanta sunt din ce in ce mai acerbe. Timpul disponibil pentru ca oamenii sa gandeasca si sa reflecteze este scurt iar in multe organizatii, resursele pentru dezvoltarea oamenilor sunt foarte putine. Globalizarea afacerilor, dezvoltarea industriala creste nivelul de trai pentru multi dintre noi, insa in acelasi timp, creeza efecte secundare: de la nevoia de inovatie la integrarea unei noi generatii in campul muncii, pana la provocari la nivelul sustinerii dezvoltarii sociale si a protectiei mediului. Traim o perioada de schimbari dramatice: unele lucruri se imbunatatesc iar altele se inrautatesc.

In acest context, care este leadershipul de care avem nevoie? Cum ar trebui sa fie liderii acestor vremuri pentru a trai in buna stare si a avea rezultate sustenabile?

Eu cred ca suntem in vremea in care nu mai este suficient sa existe o singura persoana care sa invete pentru intreaga organizatie, o singura “eminenta cenusie”. Cred ca nu mai serveste nimanui sa se stabileasca totul de la varf si toti ceilalti sa urmeze orbeste ordinele “marelui strateg”. Organizatiile care vor excela cu adevarat in viitor vor fi cele care vor descoperi cum sa capteze angajamentul oamenilor si cum sa stimuleze capacitatea de a invata la toate nivelurile organizatiei.

Avem nevoie sa dezvoltam mai degraba sisteme de management bazate pe dragoste, decat sisteme de management bazate pe frica. sisteme bazate pe curiozitate, mai degraba decat bazate pe evidentierea “raspunsurilor corecte”, pe invatare mai degraba decat pe control. Mi-a ramas in minte o paralela pe care a facuta in anii ’90 dr. W.E. Deming care spunea ca “oamenii dau gres pentru ca asa au fost educati, modul lor de gandire si actionare fiind profund marcate de experientele din sistemul de invatamant. Relatia dintre un sef si un subordonat este aceeasi relatie dintre elev si profesor. Profesorul stabileste scopurile, elevul raspunde in conformitate cu acele scopuri. Profesorul are raspunsul, elevul se straduieste sa gaseasca raspunsul. Pana in momentul in care ajung la varsta de 10 ani toti copiii stiu ce au de facut pentru a-I multumi pe profesori si  a trece clasa – o lectie pe care o duc cu ei prin tot procesul formarii unei cariere, incercand sa le faca pe plac sefilor si ratand sansa de a imbunatati sistemul care ar trebui sa ii serveasca, de fapt, pe clienti.”

Cred ca sistemul actual de management faciliteaza mai mult mediocritatea decat performanta sustenabila. Ii forteaza pe oameni sa munceasca din ce in ce mai mult ca sa compenseze esuarea in a capta inteligenta colectiva, care caracterizeaza munca facuta impreuna la cele mai inalte standarde.

Cred ca urmatorul nivel de conducere este cel care capteaza puterea mai multor minti, care reuseste sa creeze un sistem de leadership colectiv, in care oamenii intra intr-o veritabila stare de “gandire si actiune in comun”, capabila sa genereze performata inalta, inovatie, sustenabiltate.

Din perspectiva mea, avem nevoie sa invatam cu totii sa cream astfel de comunitati de practica a “gandirii in comun” si a “leadershipului colectiv” iar comunitatea liderilor inspirati poate fi un bun teren de antrenament in aceasta directie.

Vrei sa ii inspiri pe cei din jurul tau la a schimba impreuna lumea? Te invitam sa fii parte din Comunitatea Liderilor Inspirati.