Vrei angajamentul echipei. Dar al tău față de echipă cum e?


De Madi Rădulescu

Dacă intri în corporație, unul dintre cei mai vehiculați termeni este angajamentul.

De puține ori însă în practica mea de consultant sau de coach am auzit pe vreunul dintre cei cu care am lucrat afirmând convins, în gura mare că vrea să își arate angajamentul și vrea să dovedească acest lucru în mod constant!

 

Unii o consideră doar o chestiune de semantică, dar ceea ce se aude prin companii sună puțin diferit: oamenii vor să fie inspirați, motivați, conduși într-un fel care să-i facă să dea tot ce-i mai bun. Este ca și cum ai sta în fața unui ecran de sticlă, oamenii și liderii lor, un ecran care însă oglindește doua aspecte diferite ale aceleași nevoi din organizație: nevoia de asumare.

Dacă pui față-n față motivarea cu angajamentul merită făcută următoarea subliniere. Angajamentul se poate identifica cu motivarea intrinsecă, aceea care vine din interiorul fiecăruia dintre noi și care ne face să respectăm ceea ce ne-am asumat. De ce? Pentru simplul motiv că ne dorim! Instrumentele însă pe care le are un manager la îndemână țin de motivarea extrinseca și aceasta menținere de multe ori lucrurile doar în zona tranzacțională.

Vă invit să ne mutam atenția de la angajamentul pe care-l așteptam de la echipă la angajamentul pe care liderul îl are față de aceasta.

Abe Wagner scrie in cartea sa „Spune drept sau o sa te comporți strâmb”: „[…] oameni sunt conștienți de importanța onorarii angajamentelor, dar multora pare să le fie greu să le încheie și apoi să le respecte. În plus, multora le e greu să realizeze când este cazul să-și schimbe angajamentele.

Experiența mea de viață – spune Wagner -îmi spune că motivul principal pentru care angajamentele nu sunt respectate sub forma în care sunt convenite este că persoana în cauză nu a vrut, de fapt, din start să-și ia acel angajament.”

Citind cartea lui Wagner, mi s-au perindat prin fața ochilor zeci de exemple pe care le-am întâlnit în workshopurile mele sau în practica de coaching. Nu numai membrii echipelor care accepta obiective fără ca, de fapt, să se identifice cu ele și să vadă un beneficiu real in a le duce la îndeplinire, dar din păcate foarte mulți manageri care-și asumă obiective pe care apoi le punem brațele echipelor lor, obiective în care nu cred și pe care, de fapt, în subconștient, nu ar vrea să le asume.

Așteptăm angajament?

Sunt câteva întrebări la care liderii trebuie să răspundă înainte de asta:

  • În ce măsura ești dispus, în mod conștient, să spui „NU’ în deplina autenticitate în loc de un „DA” care apoi să conducă la o execuție defectuoasa și la generarea unui val de frustrări atât pentru tine ca lider și pentru echipa ta?
  • Ce este cu adevărat important in relația dintre tine – lider – și echipa cu care lucrezi?
  • Care este angajamentul TAU real față de echipa ta, pe termen lung și care sunt comportamentele prin care tu vei arăta acest lucru?
  • Care sunt angajamentele pe care ți le-ai luat și pe care ai vrea să le modifici? Angajamentele nu sunt săpate în piatră iar onestitatea și integritatea sunt mai valoroase decât păstrarea unui angajament ce nu poate fi respectat sau care poate deveni doar o „monedă de schimb” în relația cu oamenii pe care ii conduci.
    De ce nu se implica oamenii?
  • Când luăm decizii și ne luăm angajamente în care îi implicăm fără a-i consulta, oamenii se simt neîndreptățiți. Dacă simt că nu sunt considerați importanți, conștient sau subconștient ne vor sabota deciziile.

Limitele în care permitem membrilor echipei noastre să acționeze sunt uneori ambigue. Măsura care oamenii înțeleg specific ce dorim de la ei, până unde și când pot acționa în mod autonom cresc gradul de implicare datorită sentimentului de siguranța pe care-l inducem.

Lipsa de transparență sau anunțarea unor decizii în ultimul moment afectează într-o mare măsură nivelul de implicare și angajament al oamenilor. Este din nou vorba de crearea unei spațiu de siguranța în care oamenii să simtă că au marjă de manevră, de învățare și de manifestare asumată a unor angajamente pe care știu că le pot duce la bun sfârșit.
==============================

Vino in 6 octombrie 2016 la Romanian Executive Summit.

Romania are nevoie, atat in mediul privat, cat si in cel public, de conducatori cu o viziune profesionista, onesta si clara si, cel mai important, de lideri capabili de angajament. Romanian Executive Summit continua in 2016 cu cea de-a doua editie a celui mai important eveniment dedicat managerilor de top din Romania.

Sub titlul ”Povestea Leadershipului”, RExS 2016 ii va confrunta, intr-un context inedit, cu unul dintre cele mai importante aspecte din viata profesionala a liderului: ANGAJAMENTUL – fata de propria persoana, fata de echipa, fata de organizatie si, in final, fata de intregul context economic si social.

Daca sunteti manager si doriti sa sondam impreuna felul in care un team coach, un facilitator va poate sprijini in a va face echipa mai performanta, mai adaptata la provocarile viitorului aduse in prezent, va stau la dispozitie: madi.radulescu@mmmconsulting.

 

Sunt executive coach, team coach, facilitator si manager. Nu este lesne sa creezi o echipa performanta, sa creionezi o viziune flexibila si care sa inspire. Insa, cu un sprijin profesionist si o abordare constienta si consecventa este perfect posibil.